Obwodnica Stalowej Woli coraz bliżej
p1520477

Obwodnica Stalowej Woli coraz bliżej

Ta strategiczna inwestycja ma za zadanie zmniejszyć ruch w centrum miasta, sama realizacja jej jednak rozpędza się coraz szybciej. W piątek 28 października Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk oraz Wiceminister Jerzy Szmit podpisali decyzję o skierowaniu budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska do ostatniego etapu przetargu.

– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy powiedzieć naszym mieszkańcom, że dotrzymujemy słowa. Budowa tej obwodnicy jest i była priorytetem działań naszego samorządu. Dziś, dzięki temu że mamy rząd, który chce wspierać mniejsze ośrodki samorządowe, możemy przystąpić do realizacji tego zadania – powiedział podczas konferencji prasowej Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny. – Dziękuję Marszałkowi Województwa Podkarpackiego Władysławowi Ortylowi za całe wsparcie, którego udzielił tej inwestycji. Gdyby nie decyzja w 2014 roku o wpisaniu obwodnicy do kontraktu terytorialnego, to myślę, że dzisiaj nie moglibyśmy się spotkać w tej ważnej chwili dla Stalowej Woli i Niska – dodał włodarz hutniczego grodu.

Marszałek województwa przyznał, że podpisanie umowy to wielka chwila dla Stalowej Woli i też ważne wydarzenie dla województwa podkarpackiego, co dokumentuje obecność Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka oraz wiceministra Jerzego Szmita. – Myślę, że wszyscy wiemy czym dla nas będzie droga ekspresowa S19, ale ten fakt nie może pozostawać tylko w obszarze myśli, planów, marzeń, ale musimy już uprzednio podłączać się do  tej drogi, robić do niej dojazdy, zjazdy – mówił. Przypomniał także o trudnej batalii jaką stoczono, by droga mogła powstać. – W czasie, kiedy był negocjowany kontrakt terytorialny, stoczyła się bardzo duża walka i bitwa o to, aby S19 mogła być tam wpisana a w tym także obwodnica Stalowej Woli i Niska, która podłącza się do drogi S19. Jest to duża i ważna inwestycja, wpływają duże środki do Podkarpacia, to oznacza też dynamiczny wzrost gospodarczy w naszym województwie i oczywiście dobre perspektywy na przyszłość – mówił Marszałek Ortyl.

Pracę i zaangażowanie w sprawy lokalne Marszałka, stalowowolskich parlamentarzystów, europosła i samorządowców docenił i pochwalił Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk. – Cieszę się, że mogę być w gronie ludzi aktywnych, które od lat zabiegały o inwestycje na Podkarpaciu – mówił Minister. Senator Janina Sagatowska dodała, że podpisanie umowy jest wieloletnią pracą tych, którzy wiedzą, że otwarcie komunikacyjne na innych, na samorządy jest drogą do rozwoju Małych Ojczyzn.

Obwodnica Stalowej Woli będzie miała długość 15,3 km. Jej początek zlokalizowany będzie w ciągu drogi krajowej w miejscu skrzyżowania ulic Podskarpowej i Chopina, gdzie odbyło się uroczyste podpisanie decyzji o skierowaniu budowy inwestycji do drugiego etapu przetargu. W pierwszym odcinku przewiduje się budowę drogi dwujezdniowej od węzła Chopina do węzła Solidarności, na pozostałym odcinku drogi jednojezdniowej o szerokości 7 m  z dwoma psami ruchu.  Koniec zaś stanowić będzie włączenie obwodnicy do istniejącej DK77 w miejscowości Przędzel przed węzłem „Rudnik”, stanowiącym połączenie projektowanej obwodnicy z drogą ekspresową S19 (docelowo po wybudowaniu drogi ekspresowej – włączenie do węzła „Rudnik”).

Cała obwodnica będzie przebiegać równolegle do rzeki San. Przy elektrowni w Stalowej Woli powstanie około 600 m estakada. Skrzyżowania na tej drodze będą na jednym poziomie głównie w postaci rond. Wybudowane zostaną dwa łączniki, jeden w Stalowej Woli do ul. Energetyków,  a drugi w Nisku do ul. Sandomierskiej.

Stalowowolska arteria przyczyni się do wyprowadzenia ruchu z centrum miasta. Jak wskazał Poseł Rafał Weber, zarówno przez Stalową Wolę, jak i Nisko przebiega Droga Krajowa nr 77, którą każdego dnia przejeżdża około 15 tys. samochodów. – Wyprowadzenie ruchu zwiększy bezpieczeństwo i przyczyni się do poprawy komfortu życia obu miast – mówił. Docelowo obwodnica ma ułatwić również przejazd pojazdów tranzytowych do przejść granicznych w Medyce i Korczowej.

Europoseł Tomasz Poręba wspomniał, że stalowowolska inwestycja wpisuje się też w plany Unii Europejskiej. –  W ostatnich dniach Parlament Europejski również przychylił się do naszych planów. Został uchwalony raport, w którym droga S19  jest wskazana jako główny korytarz transportowy we wschodniej części Unii Europejskiej. Jestem przekonany, że korytarz ten bardzo mocno przyspieszy rozwój naszego województwa – mówił.

Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych pozwalających na realizację inwestycji. – Teraz 18 wyłonionych w I etapie przetargu podmiotów z Polski, Austrii i Hiszpanii będzie zapraszanych do złożenia ofert – mówił Wiesław Kaczor, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kryterium wyboru wykonawcy, z którym umowa powinna zostać podpisana w połowie przyszłego roku, ma być gwarancja i cena.

Przekazanie placu budowy i rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w IV kwartale 2018 r., zakończenie najwcześniej w II kwartale 2021 r. Rzeczywisty koszt budowy będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu, jednak szacuje się, że może on wynieść ok. 350 mln złotych.

Jak zaznaczył Poseł Rafał Weber, po przejęciu programu budowy po PO i PSL, na S-19 zabrakło około 93 mld zł i tylko roztropność, mądrość i doświadczenie ministra Adamczyka sprawiły, że inwestycję da się zrealizować. – Obejmując rządy stanęliśmy przed ogromnym dylematem, bo pozostawiony nam Program Budowy Dróg Krajowych został wyszacowany na blisko 200 mld zł, a limit finansowy, który został na to przeznaczony to zaledwie 107 mld zł. Zdajemy sobie z tego sprawę, że każda decyzja skierowania do realizacji, do II etapu przetargu pociąga za sobą daleko idące konsekwencje, że musimy każdą złotówkę oglądać nie tylko w dwójnasób, ale w trójnasób i czwórnasób – mówił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit. Dzięki jednak ciężkiej pracy parlamentarzystów i samorządowców obwodnica Stalowej Woli i Niska staje się faktem, z etapu planowania przechodzi na etap realizacji.

W konferencji prasowej, podczas której doszło do uroczystego podpisania dokumentów w sprawie obwodnicy wzięli udział: Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, europoseł Tomasz Poręba, senator Janina Sagatowska, poseł Wojciech Buczak, poseł Rafał Weber, prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny i burmistrz Miasta i Gminy Nisko Julian Ozimek, przewodniczący Rady Miasta Stanisław Sobieraj, dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie Wiesław Kaczor, przedstawiciel wojewody podkarpackiej, dyrektor UW w Rzeszowie Marcin Zaborniak.

p1520348 p1520332 p1520322 p1520361 p1520412 p1520421 p1520427

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress